Importanta conceptelor

Importanta conceptelor

Un concept este un semnificant lingvistic, un ansamblu de caracteristici modale gândite unitar. El este  o generalizare și abstractizare plecând de la experiență sau rezultând ca urmare a transformării, sintetizării unor idei. Este o formă elementară a gândirii, o idee generală. Diferă de imaginea mentală prin faptul că aceasta este individuală. Conceptele sunt abstracte.

Conceptul cuprinde, am putea spune fie o informație-realitate precis denominabilă, cuprinzând sensul sau mulțimea sensurilor alocabile unui cuvânt, fie o realitate compozită, multi semnificantă, localizabilă și descriptibilă modal prin conexiunea specifică a unui șir de concepte distincte, necontradictoriu corelate, exemplu o particularitate fenomenală, comportamentală, mentală, emoțională sau mixtă.

Psihologii sunt de acord asupra importantei pe care o au conceptele în procesele de gândire. Folosirea conceptelor în gândire este o extensie a folosirii lor în percepție, iar felul în care operăm cu concepte este cel mai bine explicat de modul în care ele acționează la nivel mental.

De exemplu, conceptul de scaun este format prin experiențele unui individ legate de obiectele despre care i s-a spus că sunt scaune. Dacă singurele scaune pe care o persoană le-a văzut sunt scaunele pătrate cu patru picioare și fără spătar, atunci conceptul de scaun va cuprinde doar caracteristicile pe care le are acest tip de scaun. Conceptul de scaun nu i-ar fi de folos pentru a recunoaște un scaun cu trei picioare ca scaun, deoarece are caracteristici diferite de cele cunoscute. Dar modificând conceptul astfel încât să cuprindă doar caracteristicile comune ale scaunelor, conceptul este generalizat și poate fi folosit pentru a recunoaște în viitor și alte tipuri de scaune, chiar mult diferite de conceptul inițial. Conceptul de scaun este ideea unui obiect de mobilă pe care se așează o singură persoană. Imaginea mentală a unui scaun este de exemplu scaunul din lemn cu patru picioare pe care stau eu în acest moment.

In urma unor studii asupra cimpanzeilor s-a descoperit că maimuțele, după ce au fost învățate prin limbajul semnelor să recunoască mai multe tipuri de scaune, au putut recunoaște  drept scaune, scaune pe care nu le mai văzuseră până atunci.

Acest proces de formare a conceptelor are loc permanent în cazul copiilor care învață să clasifice obiectele întâlnite.  Prin intermediul

experienței, se dezvoltă limbajul conceptual și se dezvoltă totodată și o gamă largă de concepte generale.

Când întâlnim situații sau obiecte complet noi, de obicei încercăm să le încadrăm în concepte existente. Uneori este însă necesar ca acestea să fie analizate și combinate mai multe concepte  pentru a găsi o explicație satisfăcătoare cu privire la o serie de observații sau evenimente.

Acest proces are loc prin gândire, analiză și sinteză. Persoanele cu limbaj conceptual mai redus, sau insuficient dezvoltat și exersat, forțează noile situații și le încadrează forțat în concepte improprii.

Noua combinație de concepte, sau noul concept, care este tocmai soluția problemei, devine ea însăși un concept generalizat, stocat în minte și folosit în viitor în situații asemănătoare.

O forma frecventa de analfabetism este cel conceptual. Este foarte frecvent, depășește 60% din populație și este întâlnit inclusiv la persoane cu studii superioare. Este o forma foarte periculoasa făcând ca persoanele respective, nu numai sa nu poată înțelege diferite concepte, dar sunt și convinse de corectitudinea înțelegerii lor, deși eronate, și agresive în apărarea neadevărurilor.

Soluţia propusă de specialiştii în educaţie pentru a „combate“ acest tip de analfabetism este învăţarea continuă şi perfecţionarea în domenii cerute fie pe piața muncii,  fie tot mai prezente în viața de zi cu zi.  Cultura și experiența culturală continuă sunt, deasemenea, soluția și plăcută, și eficientă de a nu cădea în astfel de capcane conceptuale.

In mare parte, IQ-ul este dat tocmai de această abilitate de a recunoaște și  încadra o situație nouă într-un concept existent, sau a recunoaște că situația respectivă nu se încadrează într-unul din conceptele existente, a accepta asta și a adopta un nou concept.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.