Statistica noastră cea de toate zilele

STATISTICA NOASTRĂ CEA DE TOATE ZILELE

Analiza datelor statistice este fundamentală pentru  știință și nu numai. Deschideți aleatoriu (care este o noțiune din probabilități și statistică)  o pagină din articolul dumneavoastră preferat de afaceri, economie, finanțe, medicina, fizica, sociologie etc. și  veți fi inundat cu statistici: t teste, valori p, regresii, cele mai mici pătrate, medii, intervalele de încredere etc.  Statisticienii au oferit oamenilor din științele aplicate unelte de putere enormă  pentru a găsi scopul și sensul în cele mai complexe seturi de date, iar cei care lucrează în aceste domenii  le-au îmbrățișat cu bucurie și le folosesc cu entuziasm în studiile lor. Cu toate acestea, foarte mulți nu au îmbrățișat și educația formală a statisticii de care au atâta nevoie.

Probabilitățile și statistica nu sunt atât de intuitive și la mintea cocoșului așa cum cred unii. E nevoie de o pregătire, măcar elementară, pentru a înțelege fenomenele legate de aceste domenii. Actuala criză scoate în față o carență importantă a educației, nu numai în România, ci de pe tot globul. Văd persoane incapabile să se descurce cu un grafic, cu datele statistice, să înțeleagă argumente elementare care țin de probabilități și statistică. Si asta o văd inclusiv la persoane cu studii superioare, ba chiar la jurnaliști și persoane publice, despre care s-ar presupune, ei operând frecvent cu informații care țin de statistică, că ar trebui să stăpânească măcar rudimente din acest domeniu. O văd la președinți și prim miniștri gata să ia măsuri aberante din incompetență.

Asistăm, din nou, la o manipulare statistică. Toata povestea asta cu bătrânii și pensionarii care sunt în mare pericol in fata Covid-19 este parte a unei manipulări prin statistică. Pentru că este adevărat că au fost mai multe persoane în vârstă care au decedat, dar nu vârsta a fost problema ci anumite afecțiuni preexistente.  Sunt câteva afecțiuni, e drept că la persoanele în vârstă sunt mai frecvente, care favorizează agravarea bolii. Informația corectă ar fi că cei care știu ca au aceste afecțiuni să se protejeze, indiferent de vârstă. Informația corectă ar fi ca aceste afecțiuni să fie spuse clar și în mod repetat. Corect ar fi ca medicii de familie, care știu de existența acestor afecțiuni să țină legătura telefonic, și nu numai,  cu acești bolnavi și să le ofere sfaturile necesare. De asemenea, sunt câteva obiceiuri sau vicii, cum ar fi fumatul, care favorizează formele grave de îmbolnăvire. Dar e mai ușor, și politic mai ușor de speculat, să vorbești de o categorie socială și să arați ce grijuliu ești tu. E cam la fel cu taxa oxigen a lui Firea, care bagă dea valma toate mașinile după clasificarea euro și nu după starea de fapt  a mașinii.

Este de altfel o metodă de manipulare frecvent folosită de clasa politică românească și nu numai. Ba tinerii, ba bătrânii, ba pensionarii, ba multinaționalele, ba privații, ba salariații la stat, ba țăranii, ba orășenii, ba diaspora, niciodată politicienii, sunt vinovați de un ceva anume, și asta scoțând în față argumente statistice. Si mulți dintre noi cădem în această plasă statistică. Probabilitățile și statistica ar trebui predate in liceu.

Văd pe social media persoane comentând total aberant pe marginea unor informații de natura statistică. Informații care explică viralitatea și networkingul. Persoane care sunt evident incapabile să înțeleagă astfel de argumente. Evident nu au cunoștințe, nici măcar elementare de  probabilități și statistica. Mai rău este că nu sunt conștienți de acest lucru, ba chiar nu se sfiesc să-și dea cu părerea și intră în polemici interminabile cu persoane care chiar se pricep.

Dacă ministrul educației m-ar invita (lucru care nu o să se întâmple, dar să presupunem prin absurd) să dau o sugestie pentru a îmbunătăți substanțial educația matematică în această ţară, și care să fie uşor de implementat şi ieftină, as spune că fiecare absolvent de liceu ar trebui să ştie elemente de probabilităţi şi statistica.

Curricula matematică pe care o avem acum este bazată pe un fundament de aritmetică, algebra și analiză matematică. Nici o vorbă despre probabilități şi statistică.

Nu mă înțelegeți greșit. Algebra și analiza matematică sunt subiecte importante. Sunt dintre cele mai mari și fascinante produse ale minții umane. Legile naturii sunt scrise în limbaj matematic. Fiecare student care studiază matematica, fizica, ştiinţele, ingineria, economia, jurnalismul, ar trebui neapărat să înveţe matematică până la sfârşitul anului doi de facultate și în primul an de masterat. Măcar în primul an de studii ar trebui să studieze matematica, inclusiv probabilități și statistică, chiar și studenții de la facultăți umaniste și medicină. Si asta pentru a putea folosi lingvistica matematică și a putea interpreta corect datele statistice de care inevitabil se vor lovi.

Aproape toți oamenii folosesc aritmetica și algebra în viața de zi cu zi, chiar dacă mulți dintre ei nu recunosc asta. Ei adună, înmulțesc, împart, calculează procente, folosesc regula de trei simplă și mai rar geometria. Dar mă aflu aici ca să spun, ca profesor de matematică, că foarte puţini oameni folosesc analiza matematică sau ecuații diferențiale într-un mod conștient, care să aibă sens în viaţa de zi cu zi. Pe de altă parte, statistica – acesta e un subiect pe care l-am putea, şi ar trebui să îl folosim în fiecare zi. Corect? Este vorba de risc. E vorba de a face diferența dintre posibil și probabil. E vorba de recompensă. E vorba de evenimente aleatorii. E vorba de a înțelege viralitatea și networkingul. E vorba de a înţelege datele. E vorba de a înțelege sondajele. E vorba de a nu mai putea fi manipulat cu atâta ușurință prin fluturarea de sondaje și statistici. E vorba de a înțelege mult mai bine fenomenele naturale si sociale.

Cred că dacă elevii noştri de liceu ar şti probabilităţi şi statistică, nu am mai fi în situaţia economică și politică în care ne aflăm acum. Şi nu doar asta… dar dacă e predată corect, poate să fie chiar amuzant. Vreau să spun că probabilităţile şi statistica sunt de fapt matematica jocurilor şi a jocurilor de noroc. Este matematica viului, este matematica tuturor proceselor de creștere. Înseamnă analizarea tendinţelor, prezicerea viitorului. Lumea a trecut de la analog la digital. Şi e timpul ca şi curricula noastră matematică să treacă de la analog la digital. De la matematica clasică, continuă, la o matematică mai modernă, o matematică discretă. Matematica incertitudinilor, a aleatorului, a datelor – adică probabilităţi şi statistică.

Este la modă să spunem ca trăim în epoca  informațională și a cunoașterii, lucru normal când atât de multe date și fapte sunt colectate, analizate și diseminate. Este adevărat ca suntem înecați în date și informații și acest aspect se va înrăutăți.

Accesul larg la tehnologia de calcul și la mijloacele electronice de stocare a datelor și diseminare au făcut mai ușor accesul la informații și asta fără să ne mai deplasăm la biblioteci sau arhive. O simplă căutare pe Internet ne duce la sursele de date care pot fi accesate în format electronic, adesea direct de la computerul de acasă.

Cu toate acestea, datele nu au nicio semnificație în sine. Ele trebuie să fie organizate, prelucrate și interpretate de ființe umane, desigur folosind tehnologiile moderne. Deci, pentru a te integra complet la epoca  informațională necesită să  devii fluent în înțelegerea datelor, inclusiv a modurilor în care sunt colectate, analizate, prelucrate  și interpretate. Asta înseamnă probabilități și statistică.

Mai mult, aceleași date pot fi interpretate adesea în mai multe moduri pentru a sprijini concluzii diferite,  și asta face ca  oamenii care nu profesează în statistică să trebuiască să înțeleagă solid cum funcționează statisticile.

În concluzie, cred că ar fi foarte important ca toţi să ştim ce înseamnă o medie, un sondaj, sau o deviaţie standard faţă de medie. Şi chiar cred asta. Vă mulţumesc foarte mult că ați urmărit această postare.

Idei și oportunități sunt multe și le putem discuta. Proiectul nostru NetWin poate fi una dintre cele care sunt bine adaptate la secolul 21. E vremea sa facem tot posibilul pentru a dovedi ca munca de acasă pe Internet este productiva! Poate bifam si niște consecințe pozitive pentru toata nebunia asta cu virusul chinezesc.

Ia-ți 30 de minute și informează-te despre proiectul NetWin!

Dacă ai vreo sugestie sau doar vrei să vorbim, aștept comentarii sau mesaje. Chiar m-aș bucura să știu că cineva a urmărit postarea și a înțeles mesajul … sau, și mai bine, că am putut fi de folos.

Mult succes și să auzim numai de bine. Dacă v-a plăcut nu uitați să distribuiți și să vă abonați.

Mergeți și pe  https://bww.ro/armeanu/

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.