Snobismul

Trăim într-o perioadă în care vieţile noastre sunt în mod regulat marcate de crize, de momente în care ceea ce credeam că ştim despre viitorul nostru, vieţile noastre, despre carierele noastre vine în contact cu un soi de realitate amenințătoare.

Este probabil mai uşor acum, ca oricând, să avem un trai bun. este bine să ne amintim din când în când că până acum 80-100 de ani a fi bogat însemna să ai ce mânca. Este probabil mai greu ca oricând să rămânem calmi, eliberaţi de neliniştile privind viitorul, bunăstarea, echilibrul, stabilitatea, viața, cariera. Vreau să mă opresc acum, asupra unora dintre motivele pentru care consider că neliniștile se strecoară în viața noastră. Nu mă voi opri la cele des discutate. Asta nu înseamnă că sunt mai puțin importante. Unul dintre motivele pentru care am putea suferi este acela că suntem înconjurați de snobi.

Snobismul este o atitudine prin care o persoană sau un grup de persoane caută să pară, subliniez să pară,  deasupra celorlalți. Dorind să arate că aparțin unei elite, snobii, în loc să se poarte natural, încearcă să imite purtările și limbajul unei categorii de oameni care li se pare lor superioară.

Ce îi face pe unii să cumpere telefoane mobile de mii de euro? Dar laptopuri cu carcase acoperite cu cristale Swarovski? Cumpărătorii invocă „preocuparea pentru estetică“. Psihologii și sociologii vorbesc despre „inadecvare“ şi „apariţii ostentative“. Mai pe scurt, snobism.

Snobismul este favorizat de dinamica societății. Mobilitatea socială permite individului să își schimbe în permanență locul. Cadrul consumerismului facilitează la rându-i snobismul, căci obiectele și serviciile reprezintă, printre altele, semnele status-ului. Cu ele poți să faci scurtături prin societate, cu ele poți să te diferențiezi. Sau îţi creezi o identitate falsă și te afiliezi unor grupuri de care de fapt nu aparții.

Daca afilierea e făcută fără fond, vorbim de snobism, de o nepotrivire în context şi în relaţionare cu ceilalţi.  Snobul autentic se găseşte într-un proces continuu de afişare, etalându-și bunurile, preocupările rafinat artistice și sistemul de relaționare. Adoptă o atitudine superioară, dar fără să înțeleagă neapărat de ce. În societatea consumeristă, fiecare suferă de forme mai ușoare sau permanente de infatuare. Snobul îsi creează un sistem de diferențiere şi se afiliază după ce evaluează contextul în care se găsește: după mașini, haine, practici, activități culturale, sistem de relaționare etc.

Problema apare când există o diferenţă clară între statutul tău social şi modul în care te prezinți în societate. Este un salt artificial: snobul nu-şi împlineşte aspiraţiile prin acţiuni, pas cu pas, ci cumpără obiecte deţinute de cineva aflat în situaţia în care el ar vrea să ajungă. Cu alte cuvinte, trișează.

Snobismul este o problemă reală și frecvent întâlnită. Uneori oamenii își închipuie că snobismul este o problemă specifică celor cu case de vacantă, mașini de lux  și titluri dubioasă. Vestea proastă este că nu e adevărat. Snobismul este un fenomen global. Suntem un trib global. Iar snobismul este un fenomen global. Există deja ca fenomen de masă.

Și tipul dominant de snobism în prezent este snobismul de zi de zi. Te întâlnești cu el din primele minute ale unei petreceri când ți se adresează faimoasa întrebare clasică a începutului de secol 21, “Cu ce te ocupi?” Si întrebarea vine dă la cineva căruia puțin îi pasă de realizările tale.  Şi în funcție de cum răspunzi la această întrebare, oamenii sunt fie incredibil de bucuroși să te vadă sau se uită la ceas și inventează scuze.

In proiectul nostru, printre altele, încercăm să oferim modele demne de urmat, care au și valoare și virtute.

Dacă ai vreo sugestie, ai o altă opinie sau doar vrei să vorbim, aștept comentarii sau mesaje. Chiar m-aș bucura să știu că cineva a fost atent și a înțeles mesajul … sau, și mai bine, că am putut fi de folos.

Mult succes și să auzim numai de bine. Dacă v-a plăcut nu uitați să distribuiți.

Mergeți și pe  https://bww.ro/armeanu/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.