Urmarind cu interes fenomenul manipularii masive legata de alegerile prezidentiale, am constatat cateva aspecte cu un mare aspect de generalitate, dar acum mai evidente.
Schimbarea nu rezulta dintr-o proletarizare a omului si nici dintr-o socializare a economiei. Asistam, dimpotriva, la o masificare, adica un amestec si o malaxare a categoriilor sociale. Proletari sau capitalisti, oameni cultivati sau ignoranti, fara deosebire de origine: aceleasi cauze produc aceleasi efecte. Un complex uman omogen ia nastere din diverse fragmente eterogene, masa compozita a oamenilor-masa.
Acestia sînt actorii istoriei si eroii timpului nostru. Motivele acestei stari de lucruri nu trebuie cautate, dupa cum cere conceptia societatii de clasa, în concentrarea bogatiilor, mijloacelor de productie si a schimbului, ci în mijloacele de comunicare, ziare, radio etc. si în fenomenul de influenta. Patrunzand în fiecare camin, prezente la locurile de munca, insinuîndu-se pe plaja, dirijand opiniile si uniformizandu-le, aceste mijloace transforma spiritele individuale în spirit de masa.
Printr-o anume telepatie sociala, aceleasi gînduri si imagini sunt evocate la milioane de indivizi si se propaga din aproape în aproape, la fel ca undele radio, sau in principiul lui Huygens. Astfel ca ei sunt pregatiti în permanenta sa se regaseasca în masa.
Cand lucrul acesta se produce într-adevar, se observa spectacolul nelinistitor si de neuitat al unei multimi de necunoscuti care, fara sa se fi vazut vreodata, fara sa se fi pus de acord, sunt strabatuti de o emotie identica, raspund la unison la o muzica sau la un slogan, fuzioneaza spontan într-o singura fiinta colectiva.