Principiul lui Huygens

Urmarind  cu interes fenomenul manipularii masive legata de alegerile prezidentiale, am constatat cateva aspecte cu un mare aspect de generalitate, dar acum mai evidente.

Schimbarea  nu  rezulta dintr-o proletarizare a omului  si nici dintr-o socializare a economiei.  Asistam, dimpotriva, la o masificare, adica  un amestec  si o malaxare a categoriilor sociale. Proletari sau capitalisti,  oameni cultivati sau ignoranti, fara deosebire de origine: aceleasi cauze produc aceleasi efecte. Un complex uman omogen ia nastere din diverse fragmente eterogene,  masa compozita  a oamenilor-masa.

Acestia sînt actorii istoriei si eroii timpului nostru.  Motivele acestei stari de lucruri nu trebuie  cautate, dupa  cum cere conceptia societatii de clasa, în concentrarea bogatiilor, mijloacelor de productie si a schimbului, ci în mijloacele de comunicare,  ziare,  radio etc. si în fenomenul de influenta. Patrunzand în fiecare camin, prezente la locurile de munca,  insinuîndu-se pe plaja,  dirijand opiniile si uniformizandu-le, aceste mijloace transforma  spiritele individuale în spirit de masa.

Printr-o anume telepatie sociala, aceleasi gînduri si imagini sunt evocate la milioane de indivizi si se propaga  din aproape în aproape, la fel ca undele radio, sau in principiul lui Huygens.  Astfel ca ei sunt pregatiti în permanenta sa se regaseasca în masa.

Cand  lucrul acesta se produce într-adevar, se observa  spectacolul nelinistitor  si de neuitat al unei multimi de necunoscuti care, fara sa se fi vazut vreodata, fara sa se fi pus de acord, sunt strabatuti de o emotie identica, raspund la unison la o muzica sau la un slogan, fuzioneaza spontan într-o singura  fiinta  colectiva.

Principiul_lui_Huygens_(cover)

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.