Statistica si delicatese

 

Analiza datelor statistice este fundamentală pentru  știință. Deschideți aleatoriu (care este o noțiune din probabilități și statistică)  o pagină din articolul dumneavoastră preferat de afaceri, economie, finanțe, medicina, fizica, sociologie etc. și  veți fi inundat cu statistici: t teste, valori p, regresii, cele mai mici pătrate, medii, intervalele de încredere etc.  Statisticienii au oferit oamenilor din științele aplicate unelte de putere enorma  pentru a găsi scopul și sensul în cele mai complexe seturi de date, iar cei care lucrează în aceste domenii  le-au îmbrățișat cu bucurie și le folosesc cu entuziasm în studiile lor. Cu toate acestea, foarte mulți nu au îmbrățișat și educația formală a statisticii de care au atâta nevoie.

Începând cam cu anii 1980, cercetătorii au descris numeroase erori în utilizarea statisticii cât și concepții eronate privitor la interpretarea datelor statistice.  Mai mult de jumătate din cei care utilizează statistica cad pradă acestor erori.  Folosirea inadecvata a statisticii face ca multe studii sa se blocheze în incapacitate de a găsi ceea ce se caută,  sau să interpreteze greșit rezultatele din cauza a numeroase valori fals pozitive. Flexibilitatea din analiza datelor te poate face să găsești corelații în cazuri  în care acestea nu există, iar alegerea de modele nepotrivite poate altera  rezultate importante.

Multe astfel de erori rămân nedetectate de cititorii care nu au o formare specifică în statistică.  Complexitatea metodologica a mijloacelor moderne de cercetare face ca cei care lucrează într-un astfel de domeniu dar fără sa aibă cunoștințe cât de cât aprofundate de pregătire statistică nu pot fi capabili să înțeleagă corect lucrările publicate în domeniile lor.

Este la modă să spunem ca trăim în epoca de informațională, lucru normal când atât de multe date și fapte sunt colectate, analizate și diseminate. Este adevărat ca suntem înecați în date și informații și acest aspect se va înrăutăți.

Accesul larg la tehnologia de calcul și la mijloacele electronice de stocare a datelor și diseminare au făcut mai ușor accesul la informații și asta fără să ne mai deplasăm la biblioteci sau arhive. O simplă căutare pe Internet ne duce la sursele de date care pot fi accesate în format electronic, adesea direct de la computerul de acasă.

Cu toate acestea, datele nu au nicio semnificație în sine. Ele trebuie să fie organizate, prelucrate și interpretate de ființe umane, desigur folosind tehnologiile moderne. Deci, pentru a te integra complet la epoca  informațională necesită sa  devii fluent în înțelegerea datelor, inclusiv a modurilor în care sunt colectate, analizate, prelucrate  și interpretate.

Mai mult, aceleași date pot fi interpretate adesea în mai multe moduri pentru a sprijini concluzii diferite,  și asta face ca  oamenii care nu profesează în statistica să trebuiască să înțeleagă solid cum funcționează statisticile.

In mediul academic se susține că rata relativă de schimbare care rezultă din tehnologie și alte fenomene sociale nu creste rapid în mod substanțial, ci se observă un decalaj măsurabil între inovarea tehnică şi aplicarea ei practică. Totuși, oameni de afaceri și profesioniștii din industrie continuă să insiste că intensitatea afacerilor și caracterul de concurență sunt într-o dinamica la viteze din ce in ce mai mari.

Trei lucruri devin clare în primii ani ai secolului 21:

  • primul este că rata de schimbare în afacerile emergente este influențată de mai mulți factori, cum ar fi viteza cu care tehnologia este absorbita în cultura maselor (adică găsită utilă de membrii unei societăți),
  • al doilea este că rata în care tehnologia este adoptată de mediul de afaceri pentru a îmbunătăți performanța firmelor rămâne de multe ori în urmă din cauza inerției obișnuințelor și birocrației pre-existente
  • al treilea este că percepția valorii  mărfurilor și serviciilor produse ca urmare a noilor tehnologi sau de tehnologia în sine, are loc în grupuri sociale și culturale într-o piață globală.

O observație cheie este că tehnologia a inițiat schimbări fundamentale în activitățile de afaceri prin care companiile, indiferent de dimensiunea lor, pot acum să se angajeze în comerțul global cu costuri mult mai mici decât generațiile anterioare de afaceri. Rezultatul evoluției tehnologice continue cât și alți factori fundamentali, cum ar fi educația, cultura, ciclicitatea  cererii, preferințele consumatorilor, frământări politice și sociale contribuie la redefinirea zenitului și nadirului economic.

Aceste forțe convergente creează condiții de afaceri în care abordările tradiționale pentru dezvoltarea și executarea strategiei corporației să nu mai fie valabile,  ba chiar să fie incorecte și neproductive.

Complexitatea mediului este în creștere și este nevoie pentru corporații  să devină mult mai flexibile în modul de abordare a activităților de afaceri. Cererea de flexibilitate a inițiat schimbări fundamentale chiar în interiorul companiilor. Structurile organizaționale moderne sunt holistice și adoptă metode precum matricea capabilităților și organizarea de tip rețea (network) sau blockchain.

Cu toate acestea, schimbările din zona afacerilor nu neagă necesitatea strategiilor de dezvoltare și nici nu scutește  companiile de necesitatea de a acționa, gândi și performa în conformitate cu o linie strategică bine fundamentată statistic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.